۱۳۸۸ تیر ۶, شنبه

آزمایش هیدرومتری

آزمایش هیدرومتری:

مقدمه:
توزیع دانه بندی دانه های درشت خاک ( بزرگ تر از 0.075 mm برابر با اندازه الک 200) با استفاده از روش دانه بندی با الک تعیین می شود، ولی برای تعیین اندازه ذرات ریز خاک باید از روش هیدرومتری استفاده شود.

هدف:
هدف از آین آزمایش تکمیل بخش ریزدانه منحنی دانه بندی می باشد.

خطاهای آزمایش:

1) ما در هر آزمایش فرض می کنیم ذرات خاک کروی شکل هستند در حالیکه این ذرات علاوه بر کروی شکل بودن سوزنی, پولکی, چند وجهی شکسته و .... نیز هستند. این فرض خطا ایجاد می کند.
2) در این آزمایش دما نیز در محاسبات مد نظر قرار می گیرد, که به علت خطا در خواندن دما, نامیزان بودن دماسنج,...در محاسبات خطا وارد می شود.
3) در خواندن هیدرومتر, باید هیدرومتر کاملا مستقیم در محلول نگه داشته شود.اگر هیدرومتر شیب داشته باشد, این شیب سبب تجزیه ی نیروها و ایجاد خطا می شود.
4) آب هنگامی که در لوله قرار می گیرد, پدیده ی کشش سطحی (تمایل ذرات مایع به بالا رفتن از جداره ها) هنگام خواندن هیدرومتر خطا ایجاد می کند.
5) اگر هنگام خواندن هیدرومتر آن را به آرامی درون مایع قرار ندهیم سبب ایجاد نوسانات نامنظمی میشود که زمان زیادی طول می کشد تا سطح مایع آرام شود که درتعیین دقیق زمان خواندن اخلال ایجاد می کند و سبب ایجاد خطا می شود.
6) هنگامی که چگالی سنج را از مایع بیرون می آوریم مقداری از ذرات خاک به چگالی سنج می چسبند و با تکرار آزمایش در تعیین دقیق میزان چگالی ایجاد خطا می کند.
7)در دفعاتی که چگالی سنج قرائت می شود باید دقت نمود که حجم کل برابر حجم اولیه نمونه باشد.
8)در ریختن آب و خاک به داخل جام باید دقت نمود حجم جام3/2 باشد, اگر بیشتر شود هنگامی که دردستگاه قرار می گیرد به علت سرعت زیاد دستگاه ذرات خاک بیرون از جام ریخته می شود که در محاسبات و قرائت ها خطا ایجاد می کند.



پاسخ به سوالات:

1) چرا در آزمایش هیدرومتری از 50 گرم خاک استفاده می شود؟
در آزمایش هیدرومتری معمولا از هیدرومتر نوع H 152 استفاده می شود. این هیدرومتر برای قرائت اعداد در واحد گرم با Gs=2/65 در 1000 مخلوط آب و خاک کالیبره شده است و مقدار خاک موجود در محلول نباید از gr60 تجاوز کند, قرائت ها با وزن مخصوص محلول رابطه ی مستقیم دارند.

2) انواع محلول های دیگری که برای این آزمایش مورد استفاده قرار می گیرند چیست؟
PH آن چیست و این محلول کاغذ تورنسل را چه رنگی می کند؟
هگزا متا فسفات سدیم که متا فسفات سدیم نیز نامیده می شود و سیلسکات سدیم دو ماده ای هستند که غالبا به عنوان پراکنده ساز استفاده می شوند
متا فسفات سدیم یک محلول اسیدی تولید می کند (کاغذ تورنسل آبی را قرمز می کند)
و بنابراین می توان انتظار داشت که یک محلول پراکنده ساز موثر برای خاک های قلیایی باشد و در عوض سیلیکات سدیم محلولی قلیایی تولید می کند (کاغذ تورنسل قرمز را آبی می کند) بنابراین برای خاک های اسیدی یا به عبارتی خاک هایی که PH آن ها کمتر از 7 است مفید می باشد.

نتیجه گیری:
رفتار خاک مخصوصا خاک های چسبنده, بیشتر به نوع و درصد کانی های رس, تاریخچه زمین شناسی و درصد آب موجود در آن بستگی دارد تا به نحوه ی توزیع دانه بندی خاک. در آنالیز هیدرومتری از رابطه ی بین سرعت متوسط ذرات کروی در مایع, قطر ذرات, وزن مخصوص ذرات, وزن مخصوص مایع و لزجت مایع که در قانون استوکس به کار می روند.

بر گرفته شده از:

1) اسکروچی، علی، "آزمایشگاه مکانیک خاک"، چاپ بهرام، 1377
2) جاوید، محمّد، "آزمایش های مکانیک خاک"، چاپ بهمن، 1369

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر